Jednak je to opětovné zvýšení cen na minimálně stokorunu za metr, jež byla vyplácena do konce loňského roku. To však nepůjde prostou změnou vyhlášky, jak doposud doufali východočeští poslanci; sněmovnou musí podle právníků ministerstva projít celá novela zákona. A toho se dočkáme nejdříve v létě.

Nyní Ředitelství  silnic a dálnic (ŘSD) vyplácí pouze 30 korun za metr. Jen na 12 kilometrů dlouhém úseku R35 z Opatovic nad Labem do Časů tak už kvůli odporu vlastníků padly tři desítky vyvlastňovacích návrhů.

Zn.: Rychlé jednání

Druhý páteční návrh je ještě zajímavější. „Chtěli bychom do novely zahrnout vylepšení, které by majitele pozemků motivovalo časově. Pokud by se například parcely vzdali do dvou měsíců, dostali by trojnásobek běžné ceny. A pokud do čtyř měsíců, dvojnásobek," řekl po včerejším jednání pardubický poslanec Martin Kolovratník.

„Ta procenta, o kolik by byli majitelé pozemků vykupovaných pro liniové stavby zvýhodněni v případě rychlého jednání, jsou ale ještě předmětem diskuze," podotkl prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury Tomáš Janeba.

Podle něho přitom cena 30 korun  za metr orné půdy není nízká, spíše naopak. Problémem podle něj spíše bylo, že snížení cen nebylo  vykomunikované a chybělo přechodné období, díky kterému by to vlastníci snáze akceptovali.

Problémy s pozemky pro R35, která má odlehčit ucpanému Vysokému Mýtu a Litomyšli a odvést tranzit z dosavadní státovky na Olomouc, jsou nyní největší brzdou výstavby. Až do Ostrova před Vysokým Mýtem je přitom k výstavbě dálnice vše připravené a začít stavět by se mohlo už příští rok.

Ojedinělý problém?

Zaznívá však kritika, že s R35 jsou ve výkupech pozemků větší potíže než u jiných dálnic. Ta se tak sype na hlavu šéfa pardubické pobočky ŘSD Bohumila Vebra.

„Mám informace, že v jiných regionech, třeba v Karlovarském nebo Plzeňském kraji, stávající legislativa funguje a výkupy pozemků tam běží bez problémů," podotkl Kolovratník.

Jestli má pravdu, se ukáže do týdne, do kdy mají šéfové všech krajských poboček ŘSD předložit seznamy plánovaných staveb s počty již vykoupených pozemků a naopak s počty těch, kde se s vlastníky dohodnout nepodařilo.

Ve hře je stále také varianta tzv. salámové výstavby, kdy by se dříve než úsek R35 z Opatovic do Ostrova vybudovaly obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle. „Zahájení výstavby by však nebylo dříve než v roce 2018," podotkl v pátek vysokomýtský poslanec Václav Junek.

Vzhledem k zablokovaným výkupům pozemků mezi Opatovicemi a Ostrovem však na tuto variantu může dojít.