Silnice I/35 je po dálnici D1 druhou nejzatíženější komunikací spojující Čechy s Moravou. Vede i přes některá větší města Pardubického kraje, kde je zatížení silnic na hranici průjezdnosti.

„Tato komunikace sice vytváří v dotčených územích příznivé podmínky z pohledu lepší dopravní dostupnosti, negativně však ovlivňuje životní prostředí ve svém okolí,“ uvedl Petr Dědič z Českého statistického úřadu a dodal, že pozitivní vliv na snížení dopravní zátěže má budování obchvatů měst. Na ně ale řada měst stále čeká.

V Litomyšli, kde městský obchvat nemají, kamiony a tisíce aut projíždějí přes centrum města. V měřených úsecích, kterými byla například Sokolovská ulice nebo ulice Kpt. Jaroše, denně projede v průměru přes dvacet tisíc aut. Přitom necelých třicet procent z nich jsou nákladní automobily.

Litomyšl ale obchvat mít nebude, město počítá s jiným řešením. „Modlíme se, aby dopadlo územní řízení na dálnici, která povede dva kilometry za městem. Dálkoví řidiči tak nebudou zajíždět do města, ale pojedou po dálnici,“ vysvětlil místostarosta Litomyšle Josef Janeček s tím, že ze dvou pruhů původní čtyřproudové silnice chce město udělat parkoviště. Zbylé dva pruhy zůstanou průjezdné.

Ilustrační foto
V kraji je 14 tisíc volných míst. Nemá je kdo obsadit

Nepřítomnost obchvatu a dálnice řeší také Vysoké Mýto, které protíná ta samá frekventovaná silnice. „Ve špičce je silnice na hranici své kapacity. Pomohla by plánovaná dálnice, ale její realizace je daleko. Do té doby budeme situaci řešit světelným zařízením osazeným na křižovatky,“ uvedl starosta Vysokého Mýta František Jiraský.

Velký provoz je patrný také na trase Pardubice – Žďár nad Sázavou. Přestože v Chrudimi obchvat mají, do města stále zajíždí stejný počet aut jako před pěti lety. Denně jich tu projede přes sedmnáct tisíc. Jelikož byla vybudována pouze první etapa východního obchvatu, řidiči se vracejí zpátky do města.

Toho si je vědom i starosta Chrudimi Petr Řezníček. „Dopravě v Chrudimi se ulevilo jen částečně. Problematický zůstává návrat dopravy, která pokračuje po silnici I/37 směrem na Nasavrky a Žďár nad Sázavou. K definitivní úlevě dojde, až bude obchvat dokončen za Slatiňany,“ vysvětlil Řezníček.

Dříve byl nejvytíženější úsek mezi kruhovými objezdy na severozápadě města, tedy na Masarykově náměstí. Dnes se kolony tvoří naopak na jihovýchodním okraji města. Druhá část obchvatu by se měla za ideálních podmínek začít stavět na jaře roku 2018.

Naopak Holicím se po dostavění obchvatu ulevilo. Část těžké dálkové dopravy se oddělila a do města nezajíždí. „Průjezd se výrazně zmenšil, pokud nejsou objížďky, tak je doprava snesitelná. Nehody ve středu města teď téměř nejsou,“ potvrdil místostarosta Holic Petr Bajer.

Na svůj obchvat čeká i krajské město, kde se kolony tvoří dnes a denně. Nyní se však situace v Pardubicích má změnit. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začne stavět obchvat, naplánované jsou hned dva – severovýchodní a jihovýchodní.

Severovýchodní obchvat propojí Dubinu s obchodní zónou u Globusu, stavět by se mohlo již příští rok. „Předpokládám, že do konce roku se výkupy pozemků vypořádají a příští rok v zimě nebo na jaře si ŘSD zažádá o stavební povolení,“ uvedl pardubický zastupitel Martin Kolovratník.

Hotový by mohl být v roce 2019. Přibližně o rok později by se řidiči měli dočkat také jihovýchodního obchvatu, který propojí Dražkovice s Pardubičkami.

Lada Součková