Co s nimi? Při katastrofálním nedostatku státních zdrojů a vysychání fondů Evropské unie se to zdá být jediná možná cesta investování do dálnic či zdravotnictví. Dosavadní zkušenosti v Česku jsou s nimi ale vysloveně tragické.

Řeč je o projektech veřejně soukromého partnerství, přezdívané anglicky PPP.

O využití soukromého kapitálu se uvažuje u pokračování 64 kilometrů dálnice D11 z Hradce k polským hranicím. Firma by dálnici celou postavila a stát by jí investici splácel po dobu například 30 let formou výběru na mýtném. Poté by soukromník dálnici převedl zdarma na stát.

Královéhradecký kraj, aby stavbu uspíšil, dokonce zadal vypracování studie proveditelnosti PPP projektu na tento úsek D11. Vyjde ho na 700 tisíc. „Ještě letos bude studie hotová. Financování dálnice je sice politickou otázkou vlády po květnových volbách, chceme ale ukázat, že jsme připraveni,“ uvedl mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi.

Ještě častěji se o PPP projekty hovoří v souvislosti s výstavbou celostátně potřebné dálnice R35, která odbočuje z D11 u Hradce, povede přes Opatovice nad Labem, Vysoké Mýto a Olomouc a bude severní alternativou k přetížené brněnské D1.

VÍCE O PPP PROJEKTECH ČTĚTE ZDE

„Rychlostní silnice R35 je v pořadí hned třetím adeptem na financování formou PPP, po jihočeské dálnici D3 a rekonstrukci D1,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. „Věříme, že novými projekty dosavadní neúspěšnost PPP v Česku prolomíme.“

Znáte jediný takový projekt, který by neskončil průšvihem?

Možná si na tu blamáž pamatujete. Bývalé vedení Pardubického kraje chtělo sehnat sponzora, který by zaplatil rekonstrukci pardubické nemocnice. Na oplátku by pak 30 let provozoval medicinské části zařízení.

Byl by to pěkný kšeft. Pro všechny. Pardubická nemocnice se měla stát výkladní skříní českého zdravotnictví. Měl jen jeden háček. Do konkurzu se nepřihlásil žádný zájemce a doposud jediný východočeský projekt PPP byl před rokem odpískán.

„Na přípravě projektu kraj promrhal 20 milionů a nic z toho,“ zlobí se nynější hejtman Radko Martínek.

Důvodů fiaska bylo několik. Hrozící omezování péče v nemocnici, hospodářská krize, kdy banky přestaly poskytovat úvěry, i převod nemocnice na akciovou společnost a možnost její privatizace.

Debaklem skončily i veškeré ostatní projekty PPP v republice, počínaje ostudou s ostravskou dálnicí D47 či znovu odloženou D3 kolem Českých Budějovic.

„Ještě jsem neviděl jediný PPP projekt, který by neskončil průšvihem,“ řekl královéhradecký vicehejtman Vladimír Derner. „Jedná se o iluzi, za níž stojí zájmy velkého byznysu, v jehož službách mnozí politici pracují,“ dodal.

Zmínil přitom kauzu parkovacího systému firmy Atol v Hradci Králové, kde velká část akcionářů není známa, nebo Veolie, která během několika let vyšroubovala ceny vody na úroveň Německa.

Derner však podrážděně reagoval především na nedávné Otázky Václava Moravce z Královéhradeckého kraje, ve kterých všichni kandidáti napříč politickým spektrem dali PPP projektům zelenou. Dokonce i komunisté, i když s výhradami.

Podporu mají PPP projekty i mezi veřejností. Vedle průzkumu veřejného mínění, který si nechala vypracovat Česká televize, to potvrzuje i anketa na internetových stránkách Deníku.

Opatovice, konečná

Obřím kruhovým objezdem u elektrárny v Opatovicích nad Labem na dlouhé roky skončila výstavba dálniční sítě ve východních Čechách. Křižovatku sice silničáři letos nastaví o kilometrový dálniční most v nejvyšším, třetím patře, ten však bude končit v polích. Estakádu za 1,4 miliardy korun zaplatí evropské fondy.

Na financování další stovky kilometrů rychlostní silnice R35 kolem Vysokého Mýta do Mohelnice však kromě 30 milionů na projektové práce není ani koruna.

Ve hvězdách je také pokračování dálnice D11 za Hradcem Králové. Peníze jsou jen na dokončení zbývajících dvou kilometrů před městem na pozemcích Ludmily Havránkové. Na navazujícím úseku do Jaroměře je pak vykoupena část pozemků.